Wil je een snoepje? – Het Laagland

group Groep: 6 / 7 / 8 query_builderTijdsduur: 60m date_rangePeriode: 22/04/2021 tot 22/04/2021
Schrijf je in

Zomaar drie meisjes op een bankje. Het is vakantie en er gebeurt helemaal niets. Totdat een van hen zegt: “Als een vreemde vraagt of je een snoepje wil… wat doe je dan?”

De voorstelling snijdt aan waar iedereen weleens over nadenkt, maar niemand graag over praat: de angst om meegenomen te worden. Het is een uitnodiging aan kinderen en ouders om het daar juist wél over te hebben. Wil je een snoepje? is een poëtische handleiding om niet te verdwijnen, maar juist dapper te verschijnen.

Schrijver Annet Bremen was acht toen Julie en Melissa werden ontvoerd. Meisjes even oud als zij. Die zomer schreef ze in haar dagboek: “Vandaag hebben we een fietstocht met de klas. Ik mag niet mee, want mijn moeder vindt het te gevaarlijk.” Pas jaren later besefte Annet hoe de angst van toen er nog steeds was en wist ze wat ze wilde: daarover een stuk schrijven, en de angst ontmantelen.

Als er één regisseur uit de voeten kan met een dergelijk zwaar thema, dan is het Belle van Heerikhuizen. Eerder maakte zij met dezelfde speelsheid en poëzie geslaagde voorstellingen over moeilijke onderwerpen: Sweet Sixteen (over zelfdoding) en De wereld & Ko (over het verlies van een ouder).

Thema
De voorstelling snijdt aan waar iedereen weleens over nadenkt, maar niemand graag over praat: de angst om meegenomen te worden. Het is een uitnodiging aan kinderen en ouders om het daar juist wél over te hebben. Wil je een snoepje? is een poëtische handleiding om niet te verdwijnen, maar juist dapper te verschijnen.

Aansluiting op schoolvakken
Nederlands, Engels, Oriëntatie op jezelf en de wereld

Aansluiting op kerndoelen
34: leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en van anderen
35: leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument
54: leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en be¬weging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

21e eeuwse vaardigheden
kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, communiceren, samenwerken, sociale & culturele vaardigheden

Leerdoel(en)
Nadenken over wat je eigen grenzen zijn
Hoe zorg je ervoor dat je deze grenzen bewaakt en dat je anderen niet over die grenzen laat gaan
Zorgen hoe je je veilig blijft voelen