Takatá Takatá – Flamenco Biënnale

group Groep: 3 / 4 query_builderTijdsduur: 60m date_rangePeriode: 01/02/2021 tot 01/02/2021
Schrijf je in

Een ritmisch avontuur waar de flamencovonken vanaf spatten!

Ritme is een taal die we allemaal begrijpen. En het is veel meer dan trommelen, dansen of geluid alleen: alles in ons leven heeft ritme.
In hun magische speeltuin vol spannende geluiden van over de hele wereld ontmoet een groep muzikanten flamencodanseres Karen. Zij danst en stampt door de tuin totdat de vonken er vanaf spatten, maar als de muziek stopt staat zij stil: er is geen beweging zonder ritme. De muzikanten willen haar weer tot leven wekken. Maar wat is ritme precies en hoe vind je er samen één? De kinderen vormen een wezenlijk onderdeel van de voorstelling.

Onder leiding van de artiesten zingen, klappen, stampen en roepen zij volop mee met ritmes uit Spanje, Cuba, West-Afrika en India.
TAKATÁ TAKATÁ is een speelse, interactieve voorstelling over samen je ritme ontdekken. Over ritme spelen, delen, horen, voelen en zien.
Live action painter Patricio maakt er met zijn geprojecteerde schilderingen een echte jungle van, vol exotische planten en dieren. Daar begint een muzikale ontdekkingstocht: wat gebeurt er als we een treurig liedje spelen? Of supersnel en vurig? Wat als ik het ene zing, en jij het andere? Wat als we heel serieus doen? Of een grapje met de danseres uithalen? Ga mee op een ritmisch avontuur!

Karen Lugo – dans, Erminia Fernández Córdoba – zang, Patricio Hidalgo Morán – live schilderingen, Ingvo Clauder – piano, Claudio Spieler – percussie

Thema
Alles is ritme en ritme is alles

Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie

Aansluiting op kerndoelen
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren

Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed

21e eeuwse vaardigheden
creatief denken, sociale & culturele vaardigheden

Leerdoel(en)
Beleving, magie en verwondering staan centraal bij de schoolconcerten in TivoliVredenburg. De leerlingen hebben prachtige muziek door een professioneel gezelschap gehoord, een mooi verhaal gezien en een echt concert in het spectaculairste concertgebouw van heel Europa beleefd. De leerlingen hebben ervaren wat live gespeelde muziek met je doet, wat het betekent om samen met anderen te luisteren en ervaren, en hoe professionele musici een concert uitvoeren.