Nietsnut – Wie Walvis

group Groep: 4 / 5 / 6 query_builderTijdsduur: 60m date_rangePeriode: 19/01/2021 tot 19/01/2021
Schrijf je in

In deze muzikale voorstelling laat Wie Walvis zien welke fantastische wereld er in ieders binnenste schuilt.

Connie houdt van symmetrie. Alles binnen in huis is netjes en alles klopt. Als iets afwijkt raakt Connie in paniek en zet ze het snel weer zoals het hoort. Oscar houdt er ook van hoe alles zijn plek kent. Hij zorgt ervoor dat alles buitenhuis er tiptop in orde uitziet. Als hij het gras heeft gemaaid controleert hij met een meetlat ieder sprietje zodat ze allemaal van gelijke hoogte zijn. Alles moet netjes en alles moet keurig en zo zijn de dagen van Connie en Oscar al gauw gevuld.

Op een dag gaat de telefoon. Het is een telemarketing bedrijf met een enquête. De meneer van de enquête stelt Oscar vreselijk moeilijke vragen over het leven. Oscar begint aan alles te twijfelen en langzaam gaat hij anders naar de dingen kijken. Waarom moet eigenlijk alles zo zwart-wit en zo netjes? Wie is Connie eigenlijk en weet zij wel wie Oscar is? Als er vervolgens drie vreemde figuren op de stoep staan die zich voorstellen als Nietsnutten en de boel behoorlijk komen openbreken en ontregelen, begint Oscar steeds meer in te zien dat er een hele wereld is waar hij het bestaan niet van wist.

Met beelden en muziek geïnspireerd op het circus en de freak shows uit het begin van de 20ste eeuw maakt Wie Walvis met ‘Nietsnut!’ een voorstelling die iedere verbeeldingskracht te buiten gaat. Het is een ode aan de eigenheid en de gekkigheid. Wie Walvis wil tegen het publiek zeggen: Spring eens uit de band! Doe niet normaal! Ga tegen de stroom in en omarm je gekte! Welkom in de wereld van de Nietsnut!

Thema
Doe eens niet normaal!

Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie

Aansluiting op kerndoelen
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren

Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed

21e eeuwse vaardigheden
creatief denken, communiceren, sociale & culturele vaardigheden

Leerdoel(en)
Beleving, magie en verwondering staan centraal bij de schoolconcerten in TivoliVredenburg. De leerlingen hebben prachtige muziek door een professioneel gezelschap gehoord, een mooi verhaal gezien en een echt concert in het spectaculairste concertgebouw van heel Europa beleefd. De leerlingen hebben ervaren wat live gespeelde muziek met je doet, wat het betekent om samen met anderen te luisteren en ervaren, en hoe professionele musici een concert uitvoeren.