Luchtige vragen | Universiteitsmuseum in de klas

group Groep: 6 / 7 / 8 query_builderTijdsduur: 90m date_rangePeriode: Hele jaar
Schrijf je in

Wat kun je onderzoeken over de kracht van lucht? Leerlingen zetten een eigen onderzoek op met de wind, vacuüm- en pneumatiekmaterialen.

Waar was je nieuwsgierig naar? Hoe heb je dat vervolgens onderzocht en wat kwam daar uit? Als echte wetenschappers hebben de leerlingen niet alleen aandacht voor het onderzoeksresultaat maar ook voor het proces.

Hoe presenteer je jouw onderzoek als een wetenschapper? Ontdek het zelf!
Presenteren is een belangrijke vaardigheid voor onderzoekers in de dop en een vast onderdeel van het onderzoekend leren. Als echte wetenschappers gaan leerlingen aan de slag met een onderzoek en presenteren het doorlopen proces aan elkaar.

Thema
Natuur en techniek

Aansluiting op schoolvakken
Nederlands, oriëntatie op jezelf en de wereld, wetenschap & techniek

Aansluiting op kerndoelen
Natuur en Techniek kerndoel 42

21e eeuwse vaardigheden
Kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, informatievaardigheden, communiceren, samenwerken, sociale & culturele vaardigheden

Leerdoelen
Leerlingen werken volgens de methode van het onderzoekend leren.
Leerlingen ontwikkelen de vaardigheden om op verschillende manieren hun onderzoek uit te werken en/of te presenteren, hiermee gaan ze ook zelf aan de slag. Hierbij is er niet alleen aandacht voor het onderzoeksresultaat maar ook voor het proces.

 

www.universiteitsmuseum.nl/onderwijs/basisonderwijs/presenteren-doe-je-zo