Jij als onderzoeker

group Groep: 5 / 6 / 7 / 8 query_builderTijdsduur: 75m date_rangePeriode: Hele jaar
Schrijf je in

De leerlingen bekijken en onderzoeken in het museum de voorwerpen en objecten. Zij stellen zichzelf de vraag waarom deze objecten bewaard zijn gebleven en waarom mensen deze belangrijk vinden. Welke verhalen horen erbij? Elk leerniveau heeft een eigen onderzoekskaart.

Waarom bewaren mensen voorwerpen in een museum en hoe kun je weten wat het is? Daarvoor onderzoeken de leerlingen binnen teams objecten in het museum. Het onderzoeksteam voert zelfstandig en begeleid kijk-, lees- en voelopdrachten uit. De ontdekkingen worden aan elkaar gepresenteerd en besproken. Leerlingen ontdekken verbanden tussen de kunstwerken die ze hebben onderzocht, tussen kunstwerken en henzelf, religie en gebruiken. Daarnaast maken de leerlingen kennis met de religieuze rol van een kunstwerk. Hieronder vindt u de voorbereiding en suggesties voor op school voor dit programma.

Thema
Onderzoeken

Aansluiting op schoolvakken
Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie

21e-eeuwse vaardigheden
Probleem oplossen, Informatie vaardigheden, Communiceren, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden

Leerdoel

  • De leerlingen leren het museum en de collectie beter kennen.
  • De leerlingen ontdekken dat objecten in een museum een verhaal vertellen.
  • De leerlingen leren onderzoeksvaardigheden in te zetten door objecten te onderzoeken aan de hand van de onderzoekend leren cyclus.
weetwatjeviert.nl