Hoe werkt een trein?

group Groep: 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 query_builderTijdsduur: 90m date_rangePeriode: Hele jaar
Schrijf je in

Hoe krijgt een elektrische trein stroom? Hoe glad is een rails, hoe sterk is een stoomlocomotief en welke wielen rollen het beste?

In de museumles ‘Hoe werkt een trein?’, kunnen leerlingen zelf de antwoorden op deze en andere vragen ontdekken. De kinderen worden door een museumdocent ontvangen en  onderzoeken met elkaar welke collectiestukken verstopt zitten in de geheime koffer. Wat is dat zware metalen ding eigenlijk en waarvoor zouden die enorme spijkers gebruikt zijn? Hierna gaan de kinderen in groepjes aan de slag met de opdrachten. Door te zoeken, kijken, voelen, meten en tellen leren ze van alles over hoe een trein werkt. De opdrachten eindigen in Techlab, waar de leerlingen op een speelse en interactieve manier meer leren over de techniek achter de trein. Dit is de tijd om zelf proefjes te doen! Als alle opdrachten gedaan zijn dan mogen de leerlingen zich een Treinexpert noemen en sluiten ze hun reis af met een rit in Stalen Monsters of De Vuurproef.

Leerlingen van groep 7 en 8 maken bij de introductie met de museumdocent kennis met de verschillende thema’s van Techlab; wielen, rails, tractie, koppelingen, remmen en de toekomsttrein. Door middel van een proefje en demonstratie wordt een van deze thema’s uitgelicht. Want hoe kan het eigenlijk dat een duif ongedeerd op de bovenleiding kan zitten en wat is nu de dodemansknop?  Hierna gaan de leerlingen in groepjes aan de slag in Techlab. Door het maken van de opdrachten en het doen van proefjes worden de leerlingen gestimuleerd om na te denken over de techniek achter een trein.  Als alle opdrachten gedaan zijn dan kunnen de kinderen een eigen virtuele trein bouwen of hun kennis testen bij het eindexamen. De echte durfals kunnen de les afsluiten in De Vuurproef.

Thema
Treintechniek

Aansluiting op schoolvakken
Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Wetenschap & technologie, Geschiedenis

Aansluiting op kerndoelen
Oriëntatie op jezelf en de wereld, natuur en techniek: 42, 44,45
Orientatie op jezelf en de wereld, tijd: 52

21e eeuwse vaardigheden
Kritisch denken, Creatief denken, Probleem oplossen, Informatie vaardigheden, Communiceren, Samenwerken

Leerdoel
Met de museumles Hoe werkt een trein? leren leerlingen hoe een trein in de basis werkt. Ze maken kennis met verschillende aspecten van de techniek rondom een trein zoals wielen, remmen, tractie, rails en koppelingen. Daarnaast experimenteren ze zelf met enkele technische principes en worden ze uitgedaagd om vragen te stellen en na te denken over hoe een trein werkt en hoe zich dat door de jaren heen ontwikkeld heeft.

 

www.spoorwegmuseum.nl/bezoek/scholen-en-educatie