GilGAMEsj – Urban Myth i.s.m. De Krakeling & STIP theaterproducties

group Groep: 6 / 7 / 8 query_builderTijdsduur: 60m date_rangePeriode: 02/11/2020 tot 02/11/2020
Schrijf je in

De 500 jaar-oude legende over koning Gilgamesj is overge- leverd op kleitabletten. De interactieve theatervoorstelling GilGAMEsj is gebaseerd op die oude verhalen, maar worden gespeeld als een moderne game. En het publiek doet mee. Deze voorstelling is mede gemaakt door de game ontwikkelaars van Rusty Lake.

Stel: je komt op een plek waar je niemand kent. Hoe reageer je? Trek je je terug of laat je jezelf juist zien? Stapje voor stapje ga je de uitdaging aan. En wie kan je daarbij helpen? Gilgamesj!

Anu, de hoofdpersoon, is met zijn ouders meegekomen naar Nederland. Dit is zijn nieuwe thuis, wordt hem verteld. Maar hoe kun je je thuis voelen op een plek die je niet kent en waarvan je de taal niet spreekt? Om zijn angsten te overwinnen, bedenkt Anu een game-personage, Gilgamesj. Hij laat hem opdrachten uitvoeren die zijn geïnspireerd door de avonturen van de legendarische koning Gilgamesj, maar gelinkt zijn aan thema’s die belangrijk zijn voor kinderen van nu.

Anu neemt het jonge publiek mee op reis naar een be-stemming die het zelf bepaalt. GilGAMEsj is ‘immersive theater’, waarin de scheiding tussen publiek en spelers wordt opgeheven en de toeschouwers zelf mede de theaterervaring bepalen. Opdracht na opdracht wordt de wereld stukje bij beetje overwonnen.

Jörgen Tjon A Fong, de artistiek leider van Urban Myth, regisseert muziektheater voor jongeren en volwassenen, vaak gebaseerd op inspirerende historische personen uit de Cariben of de VS, zoals Martin Luther King (Gouden Krekel). Urban Myth bewerkt deze verhalen tot aansprekende voorstellingen voor een (jong) publiek van nu.

Thema
virtuele reality, burgerschap, nieuwkomer, legende Gilgamesj

Aansluiting op schoolvakken
Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie, Wetenschap & technologie

Aansluiting op kerndoelen
54 De leerlingen leren tijdens de workshop beelden, taal, muziek, spel en be¬weging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
55 De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Daarnaast leren de leerlingen door middel van de voorstelling en de thema’s uit de voorstelling zich inleven in een ander. Kijken zij met een meer open blik naar de maatschappij en worden zij aangezet tot filosoferen over werkelijkheid versus virtuele relaiteit.

21e eeuwse vaardigheden
creatief denken, probleem oplossen, communiceren, samenwerken, sociale & culturele vaardigheden, zelfregulering

Leerdoel(en)
Inleven in een ander. Open blik naar de maatschappij. Filosoferen over werkelijkheid versus virtuele realiteit.

Workshop
Ter voorbereiding op de voorstelling GilGAMEsj spelen de leerlingen samen een spel waarin we net als Anu op reis gaan naar een onbekend, nieuwe plek.
Tijdens deze reis (het spel) vol obstakels, opdrachten en bijzondere ervaringen is samenwerken, elkaar beter leren kennen en grenzen verleggen van groot belang. Lukt het om van het spel te winnen? Komen we aan op deze nieuwe plek? En, durven we de opdrachten zelf uit te voeren of hebben we een alter-ego nodig om onze angsten te overwinnen? Deze uitgebreide voorbereiding in de vorm van een workshop wordt gegeven door theaterdocenten van Theater De Krakeling

Locatie
Op school of bij de instelling

Duur 
60 minuten

Kosten
€100,- per groep