GEKKIGHEID – Introdans

group Groep: 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 query_builderTijdsduur: 60m date_rangePeriode: 05/11/2018 tot 05/11/2018
Volgeboekt

GEKKIGHEID
What Good Would The Moon Be – Inbal Pinto en Avshalom Pollak
(delen uit) Wrapped – Inbal Pinto
Rushes – Inbal Pinto, Avshalom Pollak en Robby Barnett (Nederlandse première)

Het Israëlische choreografenduo Inbal Pinto en Avshalom Pollak maakt de meest wonderlijke voorstellingen vol GEKKIGHEID en surrealistische taferelen. Met hun werk, dat in Nederland exclusief bij Introdans te zien is, laten de twee een volstrekt eigen ‘geluid’ horen. Alsof ze een magische doos openen, toveren ze in hun producties allerlei dwaze karakters en vreemde types tevoorschijn en spelen ze een geraffineerd spel met subtiele, absurdistische humor en slapstick, dans, (panto)mime, theater, cabaret en acrobatiek, wonderlijke kostuums, filmpjes, geluidsfragmenten en alles wat hun verder maar van pas komt. Hoewel hun choreografieën regelmatig een diepere lading hebben, weten Pinto en Pollak ook de jongste toeschouwers altijd in hun greep te krijgen. Hun eerdere producties bij Introdans werden dan ook met veel enthousiasme – en een grote glimlach op vrijwel ieder gezicht – ontvangen.

What Good Would The Moon Be
De creaties van Pinto en Pollak bevatten regelmatig verwijzingen naar de politieke situatie in Israël, ook al is het duo daar niet bewust op uit. Sterker: ze proberen het juist te voorkomen, maar, zeggen ze: ‘De dagelijkse realiteit zit nu eenmaal ín ons’. Zo refereert hun succesvolle What Good Would The Moon Be aan de in hun ogen verwerpelijke ‘scheidingsmuur’ langs de Westelijke Jordaanoever. Maar zeker niet op een ‘zware manier’. Geïnspireerd door hun met kartonnen dozen spelende zoon Louie neemt het duo de toeschouwer mee op een wonderlijke reis vol slapstickachtige scènes: wandelende dozen, vier mannetjes die in één colbert zitten, een lieftallig meisje dat met vier hoeden danst, enzovoort. De choreografie laat je, aldus een recensent, ‘vliegen terwijl je op je stoel zit’.

(delen uit) Wrapped
Voor Wrapped, een van haar eerste creaties, ontving Inbal Pinto diverse prijzen, waaronder een prestigieuze Amerikaanse Bessie Award. De pers typeerde het werk van de Israëlische choreografe destijds als ‘a breath of fresh air’. In Wrapped versmelt zij humor en poëzie in een visueel rijke, denkbeeldige wereld tot, zoals zij zegt, een ‘urban legend’. Een kerstboom, hoedjes van papier, regenjassen, romantische jurken, een vogel, dansers op stelten en nog veel meer maken de choreografie tot een feest voor het oog. Met name één scène heeft haar succes in de afgelopen jaren bij Introdans bewezen: de klakkende stemgeluiden van de dansers werden door het publiek veelvuldig herhaald tot in de foyer en daarbuiten.

Rushes (Nederlandse première)
Het premièreballet in dit programma, Rushes, staat al jaren op het verlanglijstje van artistiek directeur Roel Voorintholt. Voor deze hitproductie werkten Pinto en Pollak samen met het Amerikaanse danstheatergezelschap Pilobus en Pilobus-choreograaf en -oprichter Robby Barnett. De makers omschreven hun werk als ‘Jaques Tati meets Gogo and the Marx Brothers’. Als toeschouwer word je voortdurend op het verkeerde been gezet: is het komedie, tragedie, fantasie of mysterie waar je naar kijkt, of alle vier tegelijk? Hoe dan ook: Rushes verbeeldt een surrealistische caleidoscoop aan stemmingen, waarin inventiviteit, hilariteit, een fenomenale stoelendansscène, magische filmbeelden en een ontroerende liefde de belangrijkste ingrediënten zijn. ‘Dance history was made’, schreef New York Post naar aanleiding van de première van Rushes.

Thema
Moderne dans

Aansluiting op schoolvakken
Cultureel erfgoed en eigen invulling van de leerkrachten

21e eeuwse vaardigheden
Kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, informatie vaardigheden, ICT-basisvaardigheden, media wijsheid, sociale en culturele vaardigheden.

Leerdoelen
Kennismaking met moderne dans.

Bekijk hier de trailer van GEKKIGHEID.

 

www.introdans.nl/voorstellingen

Met Gekkigheid onderstreept Introdans wederom dat het kan: abstracte dans met betekenis toegankelijk maken voor een groot publiek, ongeacht leeftijd.

Theaterkrant