
Cookies
Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we een optimale ervaring kunnen bieden
OK!In een droom is alles mogelijk, maar hoe ontstaat een droom en waarom dromen we? Surrealisten als Salvador Dali of Utrechter Joop Moesman presenteerden begin vorige eeuw hun dromen aan de buitenwereld door er kunstwerken van te maken. Wat is surrealisme voor kunststroming en hoe gingen surrealisten te werk?
In “Dromen van de toekomst” staan begrippen als dromen, fantasie en surrealisme centraal. Kunstwerken van Utrechtse surrealisten als Joop Moesman vormen het uitgangspunt, vandaaruit wordt verbinding gelegd met andere kunstwerken uit de vaste- of tijdelijke tentoonstellingen. De museumdocent zet verschillende werkvormen in zoals kijk- en ontwerpopdrachten zodat de leerlingen van alles zullen ontdekken, creëren en presenteren. Aan het eind van de rondleiding reflecteert de museumdocent met de leerlingen op het museumbezoek.
Thema
Dromen & Surrealisme
Aansluiting op schoolvakken
Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie
Aansluiting op kerndoelen
54, 55 en 56
21e eeuwse vaardigheden
Kritisch denken,Creatief denken, Probleem oplossen
Leerdoel(en)
De leerlingen maken kennis met surrealisme. Met de kunstwerken van (Utrechtse) surrealisten, hun werkwijzen en droomwerelden.
www.centraalmuseum.nl/nl/plan-uw-bezoek/klassen-groepen-of-families/schoolgroepen/primair-onderwijs/overzicht-primair-onderwijs