Afterpartees – Afterpartees

group Groep: 5 / 6 / 7 / 8 query_builderTijdsduur: 45m date_rangePeriode: 23/05/2019 tot 23/05/2019
Schrijf je in

Klaar met alle kinderliedjes? Kom rock ‘n’ rollen met Afterpartees in EKKO! Deze vijf heren uit het zonnige zuiden weten hun onstuimige energie om te zetten in catchy rock ’n roll en poppy punk. Verwacht opzwepende gitaarsolo’s, energieke drums en vrolijke basloopjes. EKKO staat deze middag op z’n kop! En dat wordt alles behalve saai: mee springen en -brullen, rellen, ranja gooien en headbangen. Met covers van Creedence Clearwater Revival maar ook Shake It Off van Taylor Swift laten Afterpartees zien dat ze letterlijk elke kant op vliegen.

Afterpartees worden vaak vergeleken met de echte rock ‘n’ roll klassiekers van vroeger: Ramones, The Rolling Stones. Reden dus om ook tijdens het concert de geschiedenis in te duiken en in te gaan in het ontstaan van punk en rock ‘n’ roll. Van Elvis Presley tot Sex Pistols en van de rock ‘n’ roll als populaire cultuur naar de tegendraadse rebellie van de punk. Ook kan de leerling tijdens het optreden ervaren hoe het is om naar een écht concert te gaan en maakt de leerling kennis met het poppodium als plek voor muziekervaring en met muzikanten die op elk groot festival in Nederland hebben gestaan. Tussen de nummers door is er ruimte voor verhalen van Afterpartees, het bespreken van thema’s in de muziek, kritische vragen van de leerling en participatie-opdrachten. Zo wordt de kloof tussen de artiest en de leerling kleiner en komt de leerling echt in contact met de artiest, om zo de muziek- en concertervaring te optimaliseren.

Thema
Rock ’n Roll, Punk en subculturen.

Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie

Aansluiting op kerndoelen
Kerndoel 55 en 56

21e eeuwse vaardigheden
Creatief denken, sociale & culturele vaardigheden en zelfregulering.

Leerdoelen
Het concert van Afterpartees vormt een eerste kennismaking voor de leerling met het poppodium als plek voor muziekervaring. Door het interactieve karakter van het concert van Afterpartees wordt de leerling uitgedaagd om niet alleen te kijken en luisteren, maar ook actief te participeren. Daarnaast wordt hierdoor de afstand tussen de artiest en de leerling overbrugd en worden ze dichter bij elkaar gebracht. Doel is om de beleving van muziek van de leerling te optimaliseren, door hen context en verdiepende informatie te geven over het leven van artiesten en de totstandkoming van muziek. De leerling krijgt inzicht in de achterliggende processen van muziek en in de wereld van de artiest en het maken van muziek. Zo zullen zij meer waardering en begrip ontwikkelen voor muziek. Daarnaast biedt het educatief materiaal inzicht in de sociale en politieke omstandigheden in de jaren ’60, ’70 en ’80 en laat het de invloed ervan en het verband met de muzikale stromingen uit die periodes zien.