het Hoofdpodium

het Hoofdpodium (Eigenaar: Vivienne Janssen) is een denk- en vraagplek voor praktische filosofie en creatief denken. Je vindt er reguliere filosofielessen en filosofische kunstlessen voor het basisonderwijs en filosofie- en creatief denken workshops voor ouders, professionals, instellingen en festivals. Daarnaast maakt zij pop-up vraagstukken voor op locatie.

“Ontwikkel je kritische en creatieve denkvermogen, dan word je mentaal weerbaarder en zet je je denken in z’n vrij”.

Als VragenMaker en filosofisch gespreksleider bij het Hoofdpodium wil ik jong en oud raken met vragen. Ik ben ervan overtuigd dat door te filosoferen – kritisch en creatief te denken – je mentaal weerbaarder wordt.

Een goede vraag staat je bij en zet aan tot denken
Je kan niet altijd de situatie waar je in zit veranderen. Wel je houding en hoe je er tegenaan kijkt. Een goede vraag kan je helpen je kijk op die situatie, de ander of jezelf (!) positief veranderen en kan je helpen de regie (terug) te pakken op bijvoorbeeld je situatie op school, thuis, in relaties met anderen en in situaties van rouw en verlies. Het geeft je namelijk inzicht in waar je staat in het hier en nu en biedt je denkstof over hoe jouw denkwijze in elkaar steekt. Deze vaardigheid al jong aanleren is een kunde die overal van nut is en waar je de rest van je leven profijt van hebt.
Tot zover het algemeen nut van filosofie.

Hoe zit dat dan met kunst? Filosofie en kunst: als twee broertjes
Filosoferen kan over allerlei onderwerpen en vragen gaan. ‘Waar ligt de grens tussen goed en kwaad?’,
‘Kun je alles tellen?’ en ‘Is kunst altijd mooi?’.
Over thema’s als: rechtvaardigheid, vrijheid, tijd en schoonheid etc.

In mijn pop-up vraagstukken en kunstlessen wil ik een brug slaan tussen filosofie, creatieve vondsten, kunst en cultuur. Ze hebben namelijk veel gemeen. Alle onderzoeken een concept als bijvoorbeeld ‘schoonheid’, lokken reacties uit en roepen vragen op die je verwonderen en je vanaf een andere invalshoek leren kijken.

Ik zie de kunstvorm dan ook als de fysieke vertaling van de vraag, de gedachte, idee of concept. Dátgene waar de filosofie (ook) over gaat. ‘Haal de kunst weg, en de vraag blijft over’. Zoiets.

Filosofie is daarom goed in te zetten in de lessen kunsteducatie omdat kinderen na denken over een vraag als ‘Wat is kunst?
Kinderen hierover laten nadenken en ze dan aan het werk zetten met een (ver)beeldende opdracht, maakt dat de verwerkingsopdracht meer verdieping en betekenis krijgt.

Het zet je denken in z’n vrij en duwt je uit je ‘denkcomfortzone’. Zodat je meer ziet dan alleen je eigen werkelijkheid.

Geschikt voor:
Kleine groepen en hele klassen
Groep 5 t/m 8
Leren leren / Hoogbegaafdheids- / Plusgroepen

Ik kan een enkele filosofieles geven, wekelijks of gedurende een periode filosoferen

Indien gewenst aangepast aan een thema zoals de Kinderboekenweek, week van de mediawijsheid etc.

Het gezicht achter het Hoofdpodium
Oprichter van het Hoofdpodium is Vivienne Janssen. Haar achtergrond bestaat uit een mix van kunst- en filosofieopleidingen, met jarenlange werkervaring in de podia- en festivalsector. Ook is zij ervaringsdeskundige met bestaansvragen en grotere levensthema’s. Deze ervaringen maken dat zij beschikt over een combinatie van vraagtechnieken.

Informatie

Openingstijden
Ma t/m vrijdag 9.00 - 17.00 uur


Hoofdvestiging
Alberdingk Thijmstraat 62 - 3532 VL Utrecht
Telefoonnummer
06 48 97 38 89

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Je ontvangt binnen enkele minuten je eerste mail in je inbox (controleer eventueel je spam). Wil je nu al meer inspiratie? Neem alvast een kijkje op ons kennisplatform.