Wonen in een echt kasteel

group Groep: 3 & 4 / 5 query_builderTijdsduur: 90m date_rangePeriode: Hele jaar
Schrijf je in

In het programma gaan de kinderen samen met de gids van het kasteel door een aantal belangrijke ruimtes van het kasteel: de ontvangsthal, Eetzaal, Balzaal, Ridderzaal, een gasten slaapkamer en de slaapkamer van de barones zelf. In deze ruimtes leren de leerlingen hoe de gasten ontvangen werden, hoe je op een deftige manier de tafel dekte, hoe je danste op het gemaskerde bal en hoe het er aan toe ging op het kasteel wanneer de baron en barones met hun gasten op het kasteel logeerden.

Leerlingen doen veel vaardigheden op. Het kasteel roept vaak vragen op en die kunnen de leerlingen stellen aan de gids. Daarnaast leren leerlingen goed kijken, vergelijken, bedenken, inleven en samenwerken.

Na kasteelbezoek is nog meer te doen: het maken van een verhaal of gedicht, bouwen en oplossingen zoeken bij een creatieve opdracht.

Thema
Een baronaal leven op het kasteel.

Aansluiting op schoolvakken
Het programma sluit aan bij een aantal schoolvakken, zoals: geschiedenis, wereldoriëntatie en kunstzinnige oriëntatie.

Hieronder staan voor de bovengenoemde vakken een aantal lessuggesties:

Geschiedenis

  • Een les over de ontstaansgeschiedenis van het kasteel en de manier waarop het kasteel door de baron en barones gebruikt werd.
  • Een les over alle bewoners van het kasteel, zowel de drie generaties baronnen en baronessen als gasten en familie en vrienden.
  • Een les over de architectuur/architect van het kasteel.

Nederlands

  • Een les waarin de leerlingen een verhaal schrijven over hun bezoek aan het kasteel of een verhaal over de baron of barones.
  • Een les waarin de leerlingen een gedicht maken over het kasteel.

Wereldoriëntatie

  • Een les over de etiquette.
  • Een les over het gemaskerd bal en de dansstijl.
  • Een les over Franse taal en dan met name de woorden die je veel in het kasteel tegenkomt, zoals chef-kok, patissier, ect.

Kunstzinnige oriëntatie

  • Een dramales over de baron en barones: leerlingen in de onderbouw voeren een toneel stuk op in de vorm van vertelpantomime met drie rolgroepen (keukenpersoneel, huishouding en gasten). Leerlingen uit de midden en bovenbouw maken een eigen toneelstuk in het thema van het kasteel .
  • Creatieve opdracht: masker knutselen (zit al in de voorbereidende les die de leerkracht krijgt toegestuurd)
  • Creatieve opdracht voor de bovenbouw: het kasteel zelf maken, schilderen of construeren
  • Creatieve opdracht: laat de kinderen zich verplaatsen in de baron en barones. Laat hen een kamer van het kasteel ontwerpen.

21-eeuwse vaardigheden
Creatief en innovatief denken, communiceren, samenwerken, burgerschap, leven en werken, persoonlijke en sociale verantwoordelijkheid (cultureel bewustzijn en culturele competentie).

Leerdoel
Als de leerlingen weer naar huis gaan, hebben ze geleerd hoe het leven van de baron en barones samen met hun gasten op kasteel de Haar er aan toe ging. De kinderen hebben daarnaast ook kennis gemaakt met etiquette en het belangrijkste feest van het kasteel: het gemaskerd bal.

www.kasteeldehaar.nl/kinderen/scholen/