Werk aan het spoor

group Groep: 3 & 4 query_builderTijdsduur: 90m date_rangePeriode: Hele jaar
Schrijf je in

Met het programma ‘Werk aan het spoor’ zullen leerlingen kennis maken met de verschillende beroepen op en rondom de spoorwegen. Het museumbezoek begint in een bijzondere wachtkamer, namelijk de Koninklijke Wachtkamer, waar niet zomaar iedereen in mag.

Onder begeleiding van een EduTrainer ontdekken de leerlingen verschillende voorwerpen uit de collectie die bij de verschillende spoorwegberoepen horen. Ze mogen zelf een collectiestuk uitzoeken, pakken en raden wat het is en waarvoor het gebruikt werd. Daarna wordt de klas in kleine groepjes gesplitst en krijgt elke leerling het opdrachtenboekje ‘Werk aan het spoor’. Deze speurtocht leidt de groepjes langs de enorme wereld van treinen. De leerlingen gaan op ontdekkingstocht langs locomotieven, treinstellen en andere voorwerpen uit de museumcollectie en leren ernaar te kijken alsof ze zelf werklui op het spoor zijn. Als ze klaar zijn met hun speurtocht dan hebben ze zelf ervaren wat de verschillende beroepen op het spoor inhouden en kunnen ze hun opgedane kennis in praktijk brengen in een spannende treinrit. Uiteraard wordt hun harde werken beloond met het afstempelen van hun werkbriefje.

Thema
Beroepen bij de Spoorwegen vroeger en nu

Aansluiting op schoolvakken
Wetenschap & Technologie, Geschiedenis & Wereldoriëntatie.

21-eeuwse vaardigheden
Kritisch denken, probleemoplosvaardigheden en beslissingen nemen, leren leren, communiceren, samenwerken, luisteren en leren verwoorden van gedachten, informatievaardigheden, burgerschap, leven en werken, persoonlijke en sociale verantwoordelijkheid (cultureel bewustzijn en culturele competentie), zelfvaardigheden.

Leerdoel
Met het programma ‘Werk aan het spoor’ maken leerlingen kennis met de verschillende beroepen op het spoor, de werkzaamheden van de verschillende spoorlui en hoe zij samen zorg dragen voor het draaiende houden van het spoorwezen. Leerlingen worden uitgenodigd om de collectie van het museum te ontdekken en te bedenken wat de verschillende objecten zijn en waar deze voor gebruikt worden. Tegelijkertijd zien ze ook de verscheidenheid van de collectie van het museum en leren ze dat het spoorwezen uit meer bestaat dan alleen treinen. Leerlingen leren connecties te leggen tussen het werken bij het spoor en de collectie van het museum. Ze worden geprikkeld om zelf te ervaren hoe het werken bij het spoor was en hoe zwaar dat vaak was.

www.spoorwegmuseum.nl