Vier het voorjaar

group Groep: 4 / 5 & 6 / 7 & 8 query_builderTijdsduur: 75m date_rangePeriode:
Schrijf je in

Voorjaar. Lammetjes in de wei, lekker naar buiten en veel vrije dagen. Maar waarom hebben we eigenlijk al die vrije dagen? Wat vieren we met Hemelvaart en Pinksteren? Waar komen deze feesten vandaan en wat is hun betekenis? Waarom eten we broodhaantjes en boterlammetjes en welke betekenis hebben deze feestgerechten?

Tijdens de Vier het voorjaar rondleiding ontdekt de klas wat de betekenis is van de feesten die we in het voorjaar vieren. Ze ontdekken wie de hoofdpersoon is van deze feesten en nemen het verhaal over zijn leven onder de loep.

De route loopt langs verschillende kunstwerken door het hele museum. De kunstwerken vormen een onderdeel van het verhaal achter onze feestdagen. Welke symbolen horen bij de feestdagen en zijn ze te herkennen op de voorwerpen? Hoe vierde oma vroeger Pasen? Horen er speciale rituelen bij Hemelvaart? Kijkopdrachten en leuke spelletjes maken de rondleiding interactief en leerzaam.

Thema
Voorjaarsfeesten, kunst & geschiedenis

Aansluiting op schoolvakken
Het lesprogramma kan worden ondergebracht bij het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, Nederlands en Kunstzinnige oriëntatie. Ook heeft het programma raakvlakken met Geschiedenis en Godsdienst/Levensbeschouwing.

21-eeuwse vaardigheden
Creatief en innovatief denken, kritisch denken, probleemoplosvaardigheden en beslissingen nemen, leren leren, communiceren, samenwerken, luisteren en leren verwoorden van gedachten, informatievaardigheden, burgerschap, leven en werken, persoonlijke en sociale verantwoordelijkheid (cultureel bewustzijn en culturele competentie), zelfvaardigheden.

Leerdoel
Kennismaken met de feesten vanaf Palmzondag tot en met Pinksteren.
Leerlingen leren schilderijen en objecten interpreteren (beter leren kijken).

www.catharijneconvent.nl/bezoek-ons/kinderen-onderwijs/basis-onderwijs