Utrecht groeiende stad

group Groep: 7 & 8 query_builderTijdsduur: 90m date_rangePeriode: Hele jaar
Schrijf je in

De leerlingen voeren in tweetallen verschillende opdrachten uit waarbij allerlei vaardigheden worden aangesproken. Zo bekijken ze oude afbeeldingen en filmmateriaal en bespreken ze met elkaar welke verschillen zij zien tussen de historische situatie en wat zij zelf dagelijks om zich heen zien.

Met een virtuele rit in een historische koets kunnen ze zich inleven in het stadsleven van de elite van vroeger. Ze onderzoeken welke invloed het stadsrecht op de ontwikkeling van de stad heeft gehad. Aan de hand van kaarten analyseren zij de ontwikkelingen die de stad in bepaalde periodes tussen 1800 en 2000 heeft ondergaan.

Als afsluiting wordt in de educatieruimte gereflecteerd op wat de leerlingen hebben geleerd en wat de meeste indruk op hen maakte.

Thema
Stadsgeschiedenis

Aansluiting op schoolvakken
Oriëntatie op jezelf en de wereld (ruimte, tijd) & Nederlands (schriftelijk onderwijs, taalbeschouwing).

21-eeuwse vaardigheden
Creatief en innovatief denken, kritisch denken, probleemoplosvaardigheden en beslissingen nemen, leren leren, communiceren, samenwerken, luisteren en leren verwoorden van gedachten, burgerschap, leven en werken.

Leerdoel
Door kijken, vragen stellen, luisteren en met elkaar zoeken naar informatie verwerven de leerlingen meer inzicht in het ontstaan en de ontwikkeling van de stad Utrecht.

www.hetutrechtsarchief.nl