Spoor – Het Filiaal theatermakers

group Groep: 3 & 4 query_builderTijdsduur: 60m date_rangePeriode: 24/10/2016 tot 01/11/2016
Schrijf je in

Er was eens een hond. Niet heel groot, hoor. Gewoon een hond. Maar ook niet zo’n klein hondje met een strikje dat je de hele tijd op je arm meesjouwt. Niet zo’n tuthondje. Na jarenlange trouwe dienst wordt hij door het noodlot van zijn baasje gescheiden. Hij staat er alleen voor en het enige dat hem te doen staat is zijn neus volgen. Maar wie kan hij vertrouwen op de lange zoektocht naar zijn beste vriend? En belangrijker nog, zal hij hem ooit vinden?

Spoor is een reis vol spanning en avontuur over trouw en vriendschap met in de hoofdrol een hond. Actrice Henke Tuinstra brengt hem tot leven. Maar zij niet alleen, er zijn ook schaduwen, geprojecteerde landschappen, zichtbaar gemaakte geuren en meeslepende muziek. Die muziek wordt uitgevoerd door een strijkkwartet dat overigens niet live op het toneel aanwezig is, maar des te meer via projectie. Spontaan kan het opduiken op een wand, een deur, in een doos, heel groot of heel klein om te troosten, hulp te bieden.

Workshop
In het Filiaal Lab komen kunsteducatie en onderzoekend leren samen. De ontwikkeling van het creatief vermogen en het trainen van de 21e-eeuwse vaardigheden maken hier deel van uit.
In het Lab rondom Spoor gaan we zelf spoorzoeken, een zintuigelijke ervaring:

  • De omgeving in en rondom school wordt eens flink besnuffeld, beluisterd en bekeken.
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we altijd de weg terug vinden?
  • Met elkaar zoeken we naar creatieve manieren om onze eigen omgeving in kaart te brengen.

Details workshop
Het Filiaal Lab vindt plaats op school en duurt 60 minuten. De kosten bedragen €2,50 per leerling. De capaciteit is één klas.

Thema
Vriendschap

Aansluiting op schoolvakken

  • Kerndoel 54 (kunstzinnige oriëntatie) – De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
  • Kerndoel 55 – De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren

21-eeuwse vaardigheden
Creatief en innovatief denken, kritisch denken, probleemoplosvaardigheden en beslissingen nemen, communiceren, samenwerken, persoonlijke en sociale verantwoordelijkheid (cultureel bewustzijn en culturele competentie).

Leerdoel

  • De leerling heeft een receptieve professionele theater/ kunstervaring opgedaan.
  • Kunst is nodig voor het kinderbrein, het geeft de mogelijkheid om door verschillende brillen naar de wereld te kijken, prikkelt je verbeeldingskracht en helpt om flexibel in het leven te staan.
www.hetfiliaal.nl