Oma, wat heeft u grote tanden…

group Groep: 3 & 4 query_builderTijdsduur: 90m date_rangePeriode: Hele jaar
Schrijf je in

Leerlingen bekijken hun eigen gebit en gaan op zoek naar dierengebitten in de tentoonstellingen. Na deze verkenning onderzoeken ze de tanden en kiezen van een echt dierenschedel. Gezamenlijk trekt de klas een conclusie over de onderzochte gebitten. Is jouw gebit anders dan dat van een dier?

Confrontatie
Het programma gaat spannend van start met voelzakjes. De leerlingen ontdekken dat er verschillende dierentanden in de zakjes zitten. Welke zijn het? Voordat de leerlingen dierentanden gaan onderzoeken, bekijken ze eerst hun eigen gebit.

Verkennen
Leerlingen leren wat snijtanden, hoektanden en kiezen zijn. In het museum bekijken ze skeletten van dieren en letten ze vooral op de tanden. Die zien er heel verschillend uit. Waar heeft dit mee te maken? Kun je aan een gebit zien wat het dier eet?

Onderzoeken
In groepjes krijgen de leerlingen een schedel. Door goed te kijken onderzoeken ze het gebit van het dier nauwkeurig. Welke vorm hebben de tanden?

Conclusie
Op speelse wijze worden de waarnemingen van de leerlingen verzameld en samengevoegd. Valt ze iets op aan de tanden van dieren die vlees eten? Wat is het voedsel van dieren met platte kiezen?

Thema
Bouw van mens en dier

Aansluiting op schoolvakken
Wetenschap & technologie & biologie

21-eeuwse vaardigheden
Kritisch denken, probleemoplosvaardigheden en beslissingen nemen, communiceren, samenwerken, luisteren en leren verwoorden van gedachten, zelfvaardigheden.

Leerdoel

  • Leerlingen vergelijken tanden en kiezen met elkaar
  • Leerlingen onderzoeken gebitten
  • Leerlingen leggen een relatie tussen gebit en voedsel.
www.universiteitsmuseum.nl/onderwijs/basisonderwijs/oma,-wat-heeft-u-grote-tanden