Leve(n) de planeten

group Groep: 5 & 6 / 7 & 8 query_builderTijdsduur: 90m date_rangePeriode: Hele jaar
Schrijf je in

Alle educatieve programma’s van Sonnenborgh brengen de leerlingen op interactieve wijze in aanraking met wetenschap. Onderzoekend leren en wetenschappelijk denken staan centraal. In ‘Leve(n) de planeten’ doen we dit aan de hand van een zoektocht naar (de mogelijkheid van) leven elders in het heelal.Onderzoekend leren en wetenschappelijk denken staan in dit programma centraal. We verdelen de tijd in drieën: een deel samen praten, een deel door een telescoop kijken en een deel zelf doen. 

We beginnen allemaal samen met een interactieve presentatie in onze oude collegezaal. We ontdekken wat het verschil is tussen sterren en planeten, en waar wij precies wonen in het grote heelal. We brainstormen over wat er nodig is om op een planeet te kunnen leven en ervaren zo een wetenschappelijke onderzoekende denkhouding. Na een half uurtje splitsen we de groep in twee delen. De ene helft gaat naar de telescoop. Daar ontdekken zij hoe een telescoop – en de koepel waarin hij staat – werken. Met een beetje geluk kunnen we een ‘echte’ planeet bekijken, die speciaal voor ons op het provinciehuis gemonteerd is. De andere helft gaat zelf een planeet ontwerpen. De begeleider stelt daarbij veel vragen zodat de leerlingen reflecteren op hun ideeën. Welke details kun je vanuit de ruimte wel en niet zien? Ze oefenen ook met het maken van een legenda bij hun planeet. En als er tijd voor is, kunnen de leerlingen elkaar hun planeten presenteren. Na een half uurtje ruilen de twee groepen om.

Schooljaar 2017 – 2018: Heeft de klas de theatervoorstelling ‘Enkeltje Mars’ van Het Filiaal theatermakers bezocht? Geeft het door en dan wordt de ontwerpopdracht aan de voorkennis van de leerlingen aangepast. De klas krijgt een speciale opdracht over Mars.

Thema
Planeten, sterrenkunde, heelal & ruimte en wetenschap

Aansluiting op schoolvakken
Wetenschap & techniek, aardrijkskunde & biologie.

21-eeuwse vaardigheden
Creatief en innovatief denken, kritisch denken, probleemoplosvaardigheden en beslissingen nemen, communiceren, samenwerken, luisteren en leren verwoorden van gedachten, zelfvaardigheden.

Leerdoel

  • De leerlingen leren het verschil tussen sterren en planeten.
  • De leerlingen leren waar wij wonen (de aarde hoort bij de zon, de zon hoort bij een sterrenstelsel).
  • De leerlingen denken na over de vraag wat er nodig is om op een planeet te kunnen leven en ervaren zo een wetenschappelijke onderzoekende denkhouding.
www.sonnenborgh.nl