Noem je mij Dom?

group Groep: 6 / 7 & 8 query_builderTijdsduur: 135m date_rangePeriode: Hele jaar
Schrijf je in

Het thema van het Noem je mij Dom? programma is de Middeleeuwen. In de voorbereidende les neemt een korte film de leerlingen mee door de stormachtige geschiedenis van de Dom van Utrecht. Met een instapverhaal duiken ze vervolgens de Middeleeuwen in. Ze bereiden zich ook voor over het bezoek aan monumenten en waarom dat bijzonder is.

Tijdens het bezoek worden meerdere aspecten behandeld, zoals:

  • de ambachten en bouwtechnieken
  • de historie onder andere met macht van de bisschop en zijn kanunniken, de beeldenstorm, de grote storm en het instorten van een deel van de kerk
  • de ontwikkeling en groei van Utrecht

Leerlingen doen verschillende vaardigheden op. In de Domtoren ligt de focus vooral op vragen stellen, goed kijken, vergelijken, waarnemen, bedenken, oplossing zoeken en inleven. In de Domkerk gaan de leerlingen vooral zelf op onderzoek uit waarbij vaardigheden als bouwen, onderzoeken, waarnemen, oplossing zoeken en bedenken worden ontwikkeld.

Doel van het programma: leerlingen krijgen historisch besef en kennis van de Middeleeuwen en de middeleeuwse stad Utrecht met haar Domtoren en Domkerk. Daarnaast krijgen ze een persoonlijk besef van hun eigen plek waarbij de (fysieke) beleving van het bezoek een grote rol speelt.

Weer terug op school werken de leerlingen verder door hun ideale voorstel voor de ruimte tussen kerk en toren te bedenken.

Thema
Thuis in eigen stad

Aansluiting op schoolvakken
Wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie & cultureel erfgoed

21-eeuwse vaardigheden
Creatief en innovatief denken, kritisch denken, probleemoplosvaardigheden en beslissingen nemen, communiceren, samenwerken, luisteren en leren verwoorden van gedachten, burgerschap,  persoonlijke en sociale verantwoordelijkheid (cultureel bewustzijn in relatie tot inzien van belang van monumenten + behoud ervan voor de toekomst).

Leerdoel
Groter historisch besef en een gevoel van de eigen plek. De Domtoren en Domkerk zijn een stukje van henzelf geworden. Met meer vragen weggaan dan binnenkomen.

www.domtoren.nl/event/noem-je-mij-dom-0

"De gids vertelde goed op het niveau van de kinderen en reageerde positief op de kinderen als ze al kennis over de Dom hadden."

Leerkracht W.G. v.d. Hulstschool