De Suleika’s en het mysterie van de gevoelige snaar – Trio Suleika

group Groep: 4 / 5 query_builderTijdsduur: 60m date_rangePeriode: 19/02/2018 tot 19/02/2018
Schrijf je in

Help! Pepijn, Emmy en Maarten doen de Suleika! Dat lijkt op een dans, maar dan anders. Of op een concert, maar ook weer anders. Waarom zou je in je eentje op een cello spelen als dat ook met zijn drieën kan? Waarom speelt die viool zoeter dan de vorige keer? En waarom heeft die pianist zijn hand in het verband? Is dat de schuld van de zingende zaag?

Het Mysterie van de Gevoelige Snaar is een theatraal concert waarin alles anders gaat dan je verwacht. Met komische scenes, onverwachte goocheltrucs en rare situaties. En natuurlijk met de mooiste muziek die voor pianotrio is gemaakt: van Mozart tot Piazzolla, en van Chaplin tot Ravel.

Workshop op school
De muzikale workshop wordt gegeven door professionele musici en/of vakdocenten. Tijdens de workshop krijgen de leerlingen een actieve rol. Leerkrachten kunnen vooraf kiezen uit een aantal thema’s die behandeld worden tijdens de workshop. Voor De Suleika’s en het mysterie van de gevoelige snaar kan worden gekozen uit de volgende thema’s:

Muzikale thema’s:
• Muziek voor pianotrio uit alle tijden
• Kamermuziek spelen

Buitenmuzikale thema’s:
• Emoties waaronder verliefd, jaloers en verwarring.
• Samenwerken versus alleen spelen
• Goochelen

Details workshop
Het bezoek aan TivoliVredenburg kan worden voorbereid met een workshop in de klas, idealiter ongeveer 1-2 weken voor de voorstelling.
Kosten: 70 euro per klas, per lesuur incl. reiskosten.

Thema
Verliefdheid, jaloezie, samenwerken

Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie

21e eeuwse vaardigheden
Luisteren en leren verwoorden van gedachten, leven en werken, persoonlijke en sociale verantwoordelijkheid (cultureel bewustzijn en -competentie)

Leerdoel
Beleving, magie en verwondering staan centraal bij de schoolconcerten in TivoliVredenburg. De leerlingen hebben prachtige muziek door een professioneel gezelschap gehoord, een mooi verhaal gezien en een echt concert in het spectaculairste concertgebouw van heel Europa beleefd. De leerlingen hebben ervaren wat live gespeelde muziek met je doet, wat het betekent om samen met anderen te luisteren en ervaren, en hoe professionele musici een concert uitvoeren.

Uitgebreide beschrijving van de voorstelling/concert: ±250 woorden Denk bijvoorbeeld aan (sommige elementen komen misschien niet voor): - Wat is het onderwerp van de voorstelling/concert. - Reflectie: wat wist je al en wat weet je nu? - Vaardigheden: onderzoeken, vragen stellen, goed kijken, vergelijken, beschrijven, natekenen, waarnemen, bedenken, oplossing zoeken, andere wegen bedenken, inleven, beschrijven, controleren, samenwerken, bouwen, oplossing zoeken. - Actief, receptief en reflectie. Help! Pepijn, Emmy en Maarten doen de Suleika! Dat lijkt op een dans, maar dan anders. Of op een concert, maar ook weer anders. Waarom zou je in je eentje op een cello spelen als dat ook met zijn drieën kan? Waarom speelt die viool zoeter dan de vorige keer? En waarom heeft die pianist zijn hand in het verband? Is dat de schuld van de zingende zaag? Het Mysterie van de Gevoelige Snaar is een theatraal concert waarin alles anders gaat dan je verwacht. Met komische scenes, onverwachte goocheltrucs en rare situaties. En natuurlijk met de mooiste muziek die voor pianotrio is gemaakt: van Mozart tot Piazzolla, en van Chaplin tot Ravel. Wat is het leerdoel van de voorstelling/concert? Wat heeft de leerling geleerd/ervaren als hij/zij naar huis gaat? Beleving, magie en verwondering staan centraal bij de schoolconcerten in TivoliVredenburg. De leerlingen hebben prachtige muziek door een professioneel gezelschap gehoord, een mooi verhaal gezien en een echt concert in het spectaculairste concertgebouw van heel Europa beleefd. De leerlingen hebben ervaren wat live gespeelde muziek met je doet, wat het betekent om samen met anderen te luisteren en ervaren, en hoe professionele musici een concert uitvoeren. Welke verschillende 21e eeuwse vaardigheden doen de leerlingen op? Zet een kruisje bij de vaardigheden die van toepassing zijn. Manieren van denken: - creatief en innovatief denken; - kritisch denken, probleemoplosvaardigheden en beslissingen nemen; - leren, leren; Manieren van werken: - communiceren, samenwerken; - luisteren en leren verwoorden van gedachten; x Instrumenten: - informatievaardigheden; - ICT vaardigheden; Wereldburgerschap: - burgerschap; - leven en werken; x - persoonlijke en sociale verantwoordelijkheid (cultureel bewustzijn en - competentie); x - zelfvaardigheden; Bij welke vakken op school sluit het programma aan? Denk aan vakken op het gebied van wetenschap & technologie, wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie enz. Geef lessuggesties. Kunstzinnige oriëntatie Welk thema is karakteristiek voor deze voorstelling/concert? Verliefdheid, jaloezie, samenwerken Digitale link naar de site van de schouwburg, muziekgebouw of gezelschap voor meer informatie over de voorstelling/concert. www.tivolivredenburg.nl/educatie