De Nachtwaker – Het Filiaal theatermakers

group Groep: 3 & 4 / 5 query_builderTijdsduur: 50m date_rangePeriode: 05/02/2018 tot 20/04/2018
Schrijf je in

Elke dag fietst hij stipt om 17.00u met een volle thermosfles, gesmeerde boterhammen en de krant naar zijn werk. Hij installeert zich achter zijn bureau vol bewakingsmonitoren en gaat aan de slag. Checken of alles veilig is, niemand ongeoorloofd door de gangen loopt en het allerbelangrijkste; of de deuren wel dicht zijn. Als blijkt dat er één onwillige deur is die zich keer op keer niet laat sluiten, kan hij zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en gaat naar binnen.

De Nachtwaker is een lichtvoetige en absurde familievoorstelling vol onverwachte wendingen. Acteur Noël van Santen (van cabaret duo Schudden) zien we zowel live als via beeldschermen worstelen met de dingen om zich heen. Hij probeert uit alle macht grip te houden op de situatie. Maar hoe doe je dat als je eigen vertrouwde spullen opeens gigantisch zijn geworden en jij zelf piepklein?

Workshop 
Helemaal Filiaal – Alles onder controle?
Helemaal Filiaal bij De Nachtwaker is geïnspireerd op thema’s en vormaspecten uit de voorstelling. Voordat de kinderen de voorstelling zien in onze theaterstudio, gaan ze onder begeleiding van filiaalkunstdocenten zelf actief aan de slag. In een dagdeel ben je actief, receptief en reflectief met kunst aan de slag. Een ijzersterke combinatie die zowel leerlingen als leerkrachten nog lang zullen herinneren.

Het programma Als ik later klein ben van het Universiteitsmuseum in de klas sluit ook aan bij deze voorstelling.
Locatie: op school, in de klas
Zie voor meer informatie de pagina van het Universiteitsmuseum Utrecht.

Details workshop
Helemaal Filiaal – Alles onder controle? (op locatie: Theaterhuis de Berenkuil)
Duur: dagdeel inclusief voorstelling 2,5 uur
Kosten: €2,50 per leerling

Thema
Controle/grip houden, slapstick, surrealisme, geheimen en nieuwsgierigheid

Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie
Kerndoel 54 en 55
Meten en Meetkunde
kerndoel 32
De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.
kerndoel 33
De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.

21e eeuwse vaardigheden
Creatief en innovatief denken, kritisch denken, probleemoplossende vaardigheden en beslissingen nemen, communiceren, samenwerken, luisteren en leren verwoorden van gedachten, zelfvaardigheden

Leerdoel
In een wereld die steeds sneller verandert, is kunst broodnodig voor het kinderbrein, het geeft de mogelijkheid om door verschillende brillen naar de wereld te kijken, prikkelt je verbeeldingskracht en helpt om flexibel in het leven te staan.

www.hetfiliaal.nl