De Grote Illusionist – Het Filiaal theatermakers

group Groep: 5 & 6 query_builderTijdsduur: 60m date_rangePeriode: 16/01/2017 tot 24/05/2017
Schrijf je in

Magisch muziektheater dat barst van de verhalen, smeuïge trucs en live muziek. Over een kleine jongen die ervan droomt om een briljant goochelaar te worden, over liegen en bedriegen en een konijn dat telkens weer opduikt. Maar ook over de keerzijde van glitter en glamour, want geheimen maken eenzaam. En over de assistente die al het werk doet maar nooit eens applaus krijgt.

Het creatieve team van Het Filiaal theatermakers heeft altijd al een fascinatie gehad voor verdwijntrucs, circus en het mysterie van de goochelkunst. Wat is echt en wat is niet echt? En waar ligt de grens? Ook de achterkant van het goochelfenomeen wordt door de makers belicht. Want zij weten als geen ander dat er een groot verschil kan zijn tussen het podium, “stage”, en de kleedkamer, “backstage”. Om een goede goochelaar te worden moet je keihard werken en veel opgeven.

Workshop
In het Filiaal Lab komen kunsteducatie en onderzoekend leren samen. Tijdens de ontwikkeling van het Helemaal Filiaal project hebben we ons laten inspireren door het thema Talent (meervoudige intelligentie/Howard Gardner) en Illusionisme. Voordat de kinderen de voorstelling zien in onze theaterstudio, gaan ze onder begeleiding van filiaalvakdocenten zelf actief aan de slag.

Het Filiaal vol geheimen is een plek waar mensen aan hun talent werken. Maar in dit Filiaal, aan de Biltstraat 166 te Utrecht, komen normaliter alleen illusionisten om hun talenten te trainen. Bij hoge uitzondering mogen de leerlingen er aan de slag. In ruimtes zoals het motorisch centrum, de collegezaal, het podium en het laboratorium zullen ze op onderzoek uit gaan.

Details Workshop
Het Filiaal Lab vindt plaats in het Theaterhuis de Berenkuil en duurt inclusief de voorstelling 150 minuten. De kosten voor de workshop zijn €2,50 per leerling. Het Filiaal Lab heeft een capaciteit van 60 leerlingen.

Thema
Magie

Aansluiting op schoolvakken

  • Kerndoel 42 Oriëntatie op jezelf en de wereld
    De leerlingen leren onderzoek doen naar materialen en natuurkundige verschijnselen. Zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
  • Kerndoel 54 Kunstzinnige oriëntatie
    De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken,
    om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
  • Kerndoel 55
    De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

21-eeuwse vaardigheden
Creatief en innovatief denken, kritisch denken, probleem oplosvaardigheden en beslissingen nemen, leren leren, communiceren, samenwerken, luisteren en leren verwoorden van gedachten, leven en werken,
zelfvaardigheden.

Leerdoel
De leerling heeft een receptieve professionele theater/ kunstervaring opgedaan. Kunst is nodig voor het kinderbrein, het geeft de mogelijkheid om door verschillende brillen naar de wereld te kijken, prikkelt je verbeeldingskracht en helpt om flexibel in het leven te staan.

www.hetfiliaal.nl/content/de-grote-illusionist

'De hoofdrol is voor de magie zelf, die het mooiste is midden in het gewone leven wanneer je het niet verwacht. Het Filiaal theatermakers liet zich inspireren door prachtige verhalen en anekdotes van grote meesters zoals Ricky Jay, Chung Ling Soo en Penn & Teller. En Ramses Graus ging in de leer bij Ronald Moray (goochelaar en illusionist). Graus ontving vorig seizoen een Gouden Krekel voor zijn spel in deze voorstelling, de VSCD jeugdtheaterjury schrijft: Graus heeft zich zeldzaam goed bekwaamd in bedrieglijke goochelarij waardoor hij niet alleen bedwelmt en ontroert met zijn stem en spel, maar ook met luchtfietserij, verdwijntrucs en gevoel voor variété. En ook de pers was lovend: Humor en dramatiek perfect in balans.''

de Volkskrant