Daar zit muziek in!

group Groep: 4 / 5 query_builderTijdsduur: 90m date_rangePeriode: Hele jaar
Schrijf je in

Tijdens de les in het museum klinkt er veel muziek! Luister naar de live demonstraties van instrumenten en klinkende verhalen in het museum.

Voorbereidende les
Tijdens de makkelijk te geven voorbereidende les doen de leerlingen een geluidenquiz, bekijken ze een filmpje, discussiëren ze over muziek en sluiten ze af met een muzikale opdracht.

Museumbezoek
Tijdens de Muzikale Rondleiding door het museum worden de instrumenten live gedemonstreerd en wordt er op speelse wijze uitleg gegeven over verschillende instrumenten. Natuurlijk is er meer dan voldoende ruimte voor het stellen van vragen en mag er gedanst worden door iedereen! Vervolgens is er de keuze uit twee hands-on activiteiten, afhankelijk van het gewenste niveau:

  • In de Muziekfabriek van het museum wordt door middel van een hands-on activiteit aan de leerlingen van groep 3 t/m 5 uitgelegd wat een zelfspelend muziekinstrument is en hoe het werkt. De leerlingen gaan zelf aan de slag met het componeren, programmeren en het laten spelen van een zelfspelend muziekinstrument. Ze luisteren vervolgens samen naar elkaars muziek. Zowel techniek als muziek komen ruimschoots aan bod.
  • Of de leerlingen gaan in groepjes van 6 in het museum op zoek naar orgelaapje Toon. Deze zoektocht eindigt ook in de muziekfabriek waar de leerlingen zelf een liedje kunnen uitponsen en spelen.

Afsluitende les
In de afsluitende les krijgen de leerlingen een tekst-, foto-, muziek of tekenopdracht. De docent stuurt de mooiste resultaten naar het museum en het museum plaats eens in de maand een selectie van de inzendingen op de site van het museum.

Thema
Wetenschap & kracht, huis en haard, andere culturen, gewoonten & gebruiken, muziek, techniek & geschiedenis.

Aansluiting op schoolvakken
Geschiedenis, muziek, Nederlandse taal, techniek, schrijven, tekenen, handvaardigheid, sociale ontwikkeling, bewegen op muziek.

21-eeuwse vaardigheden
Creatief en innovatief denken, kritisch denken, probleemoplosvaardigheden en beslissingen nemen, leren leren (actief en spelenderwijs), communiceren, samenwerken, luisteren en leren verwoorden van gedachten, informatievaardigheden, leven en werken, persoonlijke en sociale verantwoordelijkheid (cultureel bewustzijn en – competentie), zelfvaardigheden.

Leerdoel
De leerlingen leren over muziek, techniek en geschiedenis. Ze realiseren zich dat de vanzelfsprekendheid van de aanwezigheid van muziek tegenwoordig, er vroeger niet was. Ze leren hoe een zelfspelend muziekinstrument werkt, hebben het zelf ook aan den lijve ondervonden door het zelf te doen.

www.museumspeelklok.nl/educatie/basis-onderwijs