Als ik later klein ben – Universiteitsmuseum in de klas

group Groep: 3 / 4 / 5 query_builderTijdsduur: 90m date_rangePeriode: 08/01/2018 tot 13/07/2018
Schrijf je in

Wie is het grootst? En wie het zwaarst? Is dit hetzelfde? En wat nou als je heel klein bent, hoe ziet de wereld er dan uit? De leerlingen gaan in de klas onderzoekend en ontdekkend aan de slag met tillen, wegen en meten. Ze worden begeleid door een publieksbegeleider van het Universiteitsmuseum die speciale collectie uit het museum heeft meegebracht.

De voorstelling De Nachtwaker van Het Filiaal theatermakers sluit aan op dit programma. In De Nachtwaker wordt een acteur plotseling heel klein, terwijl de rest van zijn omgeving hetzelfde blijft. Zijn spullen zijn opeens gigantisch groot en zwaar geworden. Hoe gaat hij daar mee om?

Verloop van het bezoek

Confrontatie
De leerlingen krijgen een doosje. Ze mogen het doosje niet openmaken. Hoe komen ze er toch achter wat er in zit? Kunnen ze de weegschaal gebruiken?

Onderzoeken
De leerlingen onderzoeken in groepjes en gaan aan de slag met meten en wegen. Ze maken hierbij hun eigen onderzoeksvragen en hun eigen onderzoek.

Conclusie
De leerlingen presenteren hun onderzoek op theatrale wijze.

Thema
Rekenen/wiskunde en oriëntatie op jezelf en de wereld

Aansluitend op schoolvakken
Wetenschap & technologie, biologie, natuurkunde, rekenen/wiskunde

21e eeuwse vaardigheden
Creatief en innovatief denken, kritisch denken, probleemoplosvaardigheden en beslissingen nemen, communiceren, samenwerken, luisteren en leren verwoorden van gedachten, zelfvaardigheden

Leerdoelen
• Leerlingen onderzoeken de maateenheden
• Leerlingen kunnen de wereld vanuit een ander perspectief bekijken
• Leerlingen delen hun resultaten en trekken gezamenlijk conclusies